My photo
SHIMA
Cheras, Kuala Lumpur, Malaysia
WHATSAPP SAYA UNTUK SEBARANG PERTANYAAN @ TEMPAHAN : 017-6872124.

CARA ASAS UTK MENGAPLIKASI MAKEUP.




Cara Asas Untuk Apply Makeup :

Tidak ada cara yang ditetapkan untuk mengaplikasi kosmetik, tetapi terdapat beberapa helah yang anda boleh gunakan untuk mendapatkan hasil yang terbaik.

Langkah pertama adalah untuk mempunyai wajah yang bersih, dan lembap. ( guna pelembap )

Kemudian mulakan dengan bedak asas ( foundation ) anda. Jika anda mempunyai  kulit tidak sekata atau masalah-bintik pada muka anda, anda mungkin mahu menyembunyikannya  dengan menggunakan penyamar noda ( concealer - optional.. xpakai pun xpe ). Sapukan pada bahagian yang menghadapi masalah sebelum anda memakai bedak asas. Dengan cara ini anda boleh mendapatkan perlindungan tambahan. Bedak asas harus disapu menggunakan span atau berus yang bersih. Menggunakan tangan anda boleh menyebarkan bakteria atau menambah minyak yang berlebihan.

Setelah anda menyapu bedak asas anda dengan rata maka anda bolehlah memakai loose powder atau pressed powder.

Langkah terakhir adalah untuk memakai maskara anda. Sebelum maskara digunakan, pakai celak ( eye liner ) terlebih dahulu. Ia akan membuatkan mata nampak lebih galak . Pakai di sepanjang garis mata atas dengan garisan nipis / tebal di sepanjang mata /garisan bulu mata bukan di bawahnya kerana ini boleh menyebabkan mata kelihatan lihat letih.

Kemudian anda boleh teruskan dgn memakai pembayangan mata. Warna lembut atau pastel sebagai warna asas adalah terbaik bagi kebanyakan orang. Anda boleh menggunakan warna yang lebih gelap di sudut luar untuk menambah kedalaman dan menyerlahkan mata anda.

Selepas memakai pembayang mata, dengan teliti sapu apa-apa lebihan yang mungkin telah jatuh di bawah mata anda. Sapukan sekali lagi loose powder keseluruh muka secara ringan untuk set kan makeup anda.

Seterusnya sapukan blusher. Anda tidak mahu menggunakan terlalu banyak hanya cukup untuk menampakkan warna di pipi anda. Ini perlu disapu pada tulang pipi atas dan dibawa ke arah garis rambut. Bronzer boleh digunakan di tempat merah muka untuk  kelihatan lebih semula jadi.

Aplikasi seterusnya adalah di bibir anda. Anda mungkin mahu menggunakan asas bibir untuk memastikan pemakaian gincu yang tahan lebih lama. Lukis bibir anda dengan berhati-hati mengikut garis bibir semulajadi atau bentuk mengikut keinginan anda, dan kemudian isikan dengan warna gincu yang diingini. Pastikan untuk menggunakan gloss jika anda ingin melihat mungil .

Selamat Mencuba.. Nantikan tips makeup yg lebih detail dari saya.. :)

Comments

  1. Replies
    1. klu muka bermasalah seperti jerawat, dan lubang jerawat, cmner kita nak tutup?

      Delete
    2. mrsha100, tips ni untuk makeup yg simple.. Tp kalau kulit berjerawat dan berlubang cara yg paling sesuai, masa pakai foundation tu kita pakai foundation dgn cara dab2 kan guna foundation sponge, dgn cara ni coverage foundation lbh baik berbanding kalau kita sapu2 je foundation tu coverage x berapa bagus kecuali kalau kita nak makeup yg nipis boleh la apply foundation Dgn cara sapu2 je. Lepas pakai foundatioN kalau msh nampak parut atau jerawat dab kan foundation pada bhagian yg kita nak cover tu smp kita puas hati hehehe.. Lepas tu untuk parut berlubang pula, lepas pakai foundation tu sapukan cake powder gunakan powder puff dgn cara dabbing juga maksud sy tekapkan bedak tu guna powder puff beberapa kali sampai kita puas hati dgn hasilnya.. Hehehe agak2 faham x arahan sy ni? :-D

      Delete

Post a Comment

Popular Posts